Škola v přírodě Černá hora, 3., 6. ročník
(V. Štěpánová)

19.05.2023

pátek 26. 5.
Dobré ráno! Máme krásné počasí a sedíme v autobusech směr Praha.
Těšíme se na Vás a všichni jsme v pořádku!

čtvrtek 25. 5.
3. A měla procvičování ČJ a M ,a pak si vyšla do přírody. Kromě Násobilkového pexesa jsme sledovali past na kůrovce, pojmenovali několik lučních rostlin, povídali o lišejníku a mechu nebo z kamenů napsali různé nápisy. Poznáváte co jsme cestou ještě viděli a o jaký druh sportu jde?
3. C Předposlední den nám počasí opět přálo. Dopoledne jsme vyrazili do lesa a postavili jsme domečky pro místní skřítky. Po obědě jsme soutěžili na louce, děti běhaly ve skupinách a hledaly barevné kartičky s čísly od 1 do 24. Byly 4 skupiny. Po návratu do hotelu jsme si sbalili kufry a šli jsme na večeři. Po večeři děti čekalo vyhodnocení soutěží- diplomy, dárečky a sladkosti! A zítra ráno hurá domů! Těšíme se!
6. A Dnešní dopolední výuka jazyka chladných anglosasů proběhla v učebně a povídání o velkém třesku a následných událostí až po náš pobyt na Černé Hoře jsme si užili na sluníčku u včerejšího ohniště. Po obědě si všichni užívali horského kyslíku při stavbě Mostu sv. Maxmiliána a domečků pro Trautenberkovy skřítky. Večer jsme pomohli třeťákům s přenesením kufrů a balení čeká i nás. Domů se zároveň netěšíme i těšíme. R.I.P. Černá Hora 😪
6. B prožila poslední den ŠVP naplno. Po dopolední výuce jsme u slavnostního táboráku nejen oslavili narozeniny kamarádky Majdy,ale i vyhlásili vítěze soutěží, předali krásné ceny a s parádní školou v přírodě se rozloučili ve velkém 👍 Máme zabaleno a zítra se na všechny budeme těšit!♥️
6. C začala den tradiční rozcvičkou, dopoledne jsme se učili M, Z a D, který byl obzvlášť ozvláštněn válkou mezi Spartou a Peršany 🍀🤩 po svačině následoval běhací diktát, jenž s originálním textem neměl společný ani nadpis 😃 odpoledne jsme naposledy natrénovali na Zahradní slavnost a zahráli si míčové hry. Den jsme ukončilo karnevalem a diskotékou.

středa 24. 5.
3. A Mlha před námi i za námi nás provázela celé dopoledne, ale nám se skvěle dařilo hrát pohybové pexeso, běhat i přeskakovat překážky a orientovat podle se paměti. Odpoledne mlha naštěstí zmizela a my zase viděli krásnou přírodu i okolí hotelu, odhadovali čas, vzdálenost, výšku různých přírodnin a procvičovali oblíbenou násobilku. Sportování a kvízování pak probíhalo s Irenkou (foto ze všech dnů na webu družiny 3.A).
3. B Výlet na Stezku korunami stromů. Dneska jsme si to konečně užili! Bylo to hezké, veselo a hodně zajímavé. Děkujeme Nikolasovi za dokonalý doprovod.
3. C Je středa. Máme druhý celodenní výlet. Těšíme se do Farmaparku Muchomůrka. Po snídani jsme museli spěchat na lanovku. Odjížděli jsme v devět hodin směr Janské Lázně. Byla hustá mlha, a tak jsme se raději oblékli do pláštěnek. Byla to pěkná legrace. Prošli jsme Janskými Lázněmi, zastavili jsme se opět v obchůdku Pod Kaštanem a na Ostrově dobré nálady. Odtud jsme procházkou lesem zamířili za zvířátky. Ve farmaparku byla zábava. Sotva jsme přišli, paní majitelka mezi nás pustila kozy, kůzlátka, ovečky, jehňátka a kozla. Mohli jsme pozorovat klokana, králíky, kohouty, slepičky, krocana, vepříky, holuby a holubičky. A nejenom to. Některá zvířátka jsme i krmili. Když jsme svačili a obědvali, dávali jsme si pozor, aby nám zvířátka jídlo nesnědla. Jakmile začaly šustit sáčky, byla to mela. Děti prchaly do domečku, který se dal zavřít na petlici. Ve farmaparku jsou pro děti připravené i sportovní aktivity, a to hřiště, míčky, různé hokejky, pálky, pískoviště, bábovičky, menší trampolína, houpačky (různé druhy), domeček s pískovištěm a klouzačky, jiná tenisová hra s pálkami, golfové hole a kuličková dráha. Děti si mohou zakoupit dřevěnou kuličku a tu potom posílají v kuličkové dráze, která má různé úrovně. V obchůdku jsme si zakoupili i krmení a děti si vyzkoušeli, jak krmit zvířátka. Po třech hodinách příjemných aktivit jsme se vrátili do Janských lázní, kde děti utratily poslední peníze. Sluníčko začalo hodně svítit a my jsme si užili předposlední jízdu Černohorským Expresem. Po výborné večeři (svíčková s knedlíkem) jsme se těšili na večerní karneval. Karneval byl plný písniček a soutěží. Den byl úžasný!
6. A s 6. B vyrazily společně do Pece, cestou jsme minuli několik chráněných rašelinišť, bohužel nepřístupných kvůli hnízdění tetřívků, spoustu vodopádů a horských bystřin, budky s velkými vletovými otvory pro menší sovy, stromy vykotlané datlem, před Pecí u jedné z chatiček zahlédl pan učitel ze stezky v malém jezírku na vzdálenost přibližně 43,6 metrů malý stín pod hladinou, odhadem 76 a půl milimetru a usoudil, že to bude čolek horský nebo podobný druh krokodýla. Po kradmém přiblížení a lidským okem téměř nepostřehnutelném bleskurychlém odborném odchytu bylo jasné, že se skutečně jedná o čolka. Ten byl po zdokumentováni následně propuštěn a my jsme si mohli dát pravý českoturistický oběd-řízek mezi chleby v ubrousku. Po rozluštění papírového hlavolamů (suchý ubrousek do koše, mastný nepřilepený také a přilepený k řízku do trávicího ústrojí) jsme šli dovádět do relaxparku na trampolíny, tobogány a bobovou dráhu. Po návratu děti měly ještě chuť i energii se vydovádět na hřišti. A jdeme na táborák!
PS: Na jedné z fotografií můžete vidět prasklinu v mramorové podlaze kryté haly Janské kolonády, způsobenou zemětřesením při loňské návštěvě školy v přírodě ZŠ Břečťanová:-)
6. B se dnes vypravila na další celodenní výlet, tentokrát do Pece pod Sněžkou. I bez sluníčka jsme si ho užili, zabodoval hlavně Relax park s mnoha atrakcemi a bobovou dráhou. Díky zpáteční cestě lanovkou dětem zbylo dost energie na již tradiční oblíbené podvečerní míčové hry👍
6. C Dnes jsme se s dětmi a s panem učitelem rozdělili. Pár jedinců, kteří chtěli absolvovat expedici na Sněžku, šli se mnou (a patří jim obrovská poklona), ostatní zůstali u pana učitele, který je odpoledne vzal na Kolínskou boudu. S horaly a s horalkami jsme vyrazili lehce po půl deváté, cestu jsme prokládali pauzami, svačinami, kocháním se nad výhledy a vyprávěním si vtipů. Průzkumníci byli stateční a velmi mile mě překvapili. Dvě dívenky poslaly dopis a pak jsme se všichni ohřáli horkým nápojem v místním bufetu. Někteří si dneska sáhli na dno, z něhož se poeticky odrazili a večer opět vyváděli opičárny 😅 vrátili jsme se kolem půl osmé večer a díky telefonátu a ochotě pana kuchaře, na nás počkal s večeří, neboť svíčková, které jsme se nadlábli, byla velmi příjemnou motivací.

úterý 23. 5.
3. A si dnes užila tvořivou dílnu i procvičování v ČJ, MA a zpěvu. Odpoledne je také kreativní-v lese jsou zajímavé návrhy bydlení a netradiční kombinace staveb z přírodního materiálu.
3. B Navštívili jsme starou lanovku a následně Černou Boudu. Měli jsme si za úkol cestou číst všechny cedulky. Splněno!
3. C Dnes ráno se na nás obloha pěkně mračila. Ráno po snídani jsme se chtěli vydat pěšky na Kolínskou boudu. Předpověď počasí slibovala, že se během dopoledne trochu vyčasí, a tak jsme si dopoledne dokončili zápis v cestovatelském deníku a vybarvovali jsme obrázky. Po poledním klidu jsme si zabalili do batůžků pláštěnky a vydali jsme se na procházku. Cesta na Kolínskou boudu vede kolem Černé boudy, je to stejná cesta. Zopakovali jsme si cestou prvouku, přečetli jsme si znovu zajímavosti o kosu horském, a tak nám cesta rychle utíkala. Na Kolínské boudě na nás čekala zvířátka – kozy, kůzlátka, kozel, ovečky, jehňátka i beran, Krmili jsme je trávou a pampeliškami přes oka v plotu. Potom jsme si koupili nanuk (Mrože, Kubu, Míšu), mohli jsme si vybrat dle chuti, a chvíli jsme si poseděli na venkovních lavicích. Vyfotografovali jsme se s Krakonošem ze dřeva a pozdravili jsme lamy. Cesta zpátky lesem byla do kopce, ale to nám vůbec nevadilo. Sil máme stále dost! Těšíme se na další zážitky a na další den v přírodě!
6. A Dopolední mučení s podměty a přísudky, něco málo z logického myšlení a geometrie, a nakonec úterní chvilka jazyka anglického. Mraky se vypršely a gorilí tlupa v mlze vyrazila na vyhlídku. O padesát výškových metrů níže už svítilo sluníčko a my se mohli kochat nádhernými výhledy do krajiny. Cestou jsme si prohlédli tzv. Švédské valy, které snad údajně nad údolím vybudovali již Keltové jako ochranu proti lavinám. Dětem zbyly síly na fotbálek a vybíjenou, ty rozvážnější daly přednost hře v šachy :-)
6. B Navzdory nepříznivé předpovědi počasí počítali jsme s celodenním deštěm) jsme si i dnešek užili skoro celý venku. Po dopoledním vyučování si děti postavily hráz a lodičky, které dokonce i pluly👍 Soutěží a zábavy není nikdy dost, podívejte se na naše Eskymáky 😉Těla i paměť jsme procvičili běhacím diktátem, a nakonec si naši energaizři ještě dali zápas v házené 💪 Každý den školy v přírodě užíváme naplno.
6. C Všichni byli překvapeni deštěm, který nám zhatil plán překonat své síly výšlapem na nejvyšší horu ČR. Abychom nezlenivěli, dnešek jsme pojali míčovými sporty a vzájemnými turnaji mezi třídami. Sněžku zdoláme následující den 💪.

pondělí 22. 5.
3. A Celodenní výletní na Farmapark Muchomůrka se díky skvělému počasí vydařil. Cestou lesem jsme plnili úkoly a viděli spoustu zajímavostí. Zmrzlina v přepychové kavárně byla příjemnou lahůdkou, zvířata v ohradách a jejich pohlazení bylo milým zážitkem.
3. B Prozkoumali jsme dneska nejbližší okolí.
3. C Další den na škole v přírodě nás opět vzbudilo sluníčko. Po výborné snídani jsme se vydali na lanovku – směr Janské Lázně. Bundy a mikiny jsme schovali do batohů a vyrazili jsme na lázeňskou kolonádu. Po cestě jsme navštívili obchůdek Pod kaštanem, kde si děti s radostí nakoupily upomínkové předměty. Na kolonádě jsme se naobědvali, měli jsme řízky. Po obědě jsme se šli podívat na altánek a na sochu Krakonoše. V cukrárně jsme si dali zmrzlinu. Po příjemném odpočinku v lázeňském prostředí jsme si odpočinuli a pomalým krokem jsme se vydali do výtvarné dílny Bosorka. V dílně na nás čekala výtvarnice, fenka Aiša a kočička Briketa. Děti si vybraly, zda budou malovat hrníček z keramiky, vlastnoručně vytvořený kroužkový blok, anebo lapač snů. Po hodině a půl zábavy jsme se vydali zpět k lanovce. V hotelu jsme si po celodenním výletu dali odpolední klid a po chutné večeři jsme zamířili do učebny, abychom zapsali své zážitky do cestovatelského deníku a také napsali pozdravy domů. Celý den se nám moc líbil.
6. A Dopoledne matika - celá čísla, dějepis - antická mytologie, angličtina - stupňování přídavných jmen. Do oběda míčové hry na hřišti. Po jídle a odpočinku pochoďáček k Černé boudě, kde děti náhodou objevily ve štěrku spoustu achátů, citrínů, ruženínů, ametystů, pár kousků křišťálu a zkamenělé dřevo. Děti by hrabaly až do tmy, jak je to bavilo, ale čekalo nás k večeři vepřo-knedlo:-) Našli jsme i jednu geokešku, kam jsme se podepsali a upalovali na véču. Následovala vybíjená na vytrávení a před večerkou jsme se hodně nasmáli při hraní karet.
6. B Dnes jsme využili slunečné počasí a vyrazili na celodenní výlet na Stezku korunami stromů v Janských Lázních.Někteří odvážlivci cestu dolů absolvovali tobogánem a ještě všem zbyla energie na zábavu na hřišti. Pak už šup lanovkou zpět na hotel, kde se děti po 14ti kilometrové túře osvežily balónkovou bitvou.
6. C Dnes dala bojovku v lese o vlaječky. Týmy bojovaly úctyhodně a statečně. Každá skupina zvolila originální typ boje - ofenzivní, defenzivní, týmování.

neděle 21. 5.
3. A Sportovní dopoledne s výšlapem na Rozhlednu, odhadem času, určováním světových stran a také psaním dopisů domů.
3. B Odpoledne (cca 14:00 - 17:00) jdeme na Kolínskou Boudu + krmení zvířat. Cestou zpátky se zastavíme na Černé Boudě (podle počasí).
3. C Všichni jsme se probudili do slunečného dne. Po snídani děti dostaly skupinový úkol vytvořit příběh na základě obrázku. Máme tady začínající spisovatele. Děti jsou moc šikovné, těšte se na zápisky v cestovatelském deníku. Po skupinové práci si užily sportovní dopoledne na místním hotelovém hřišti. Hráli fotbal, trénovali basketball, líný tenis, badminton. Házely si létajícím talířem. Děti sportovní hry tak bavily, že se jim ani nechtělo na oběd. K obědu byly buchtičky se šodou, chutnaly nám. Po poledním klidu se na nás obloha trochu mračila, dokonce nám i hřmělo cestou na Černou boudu. Chtěli jsme jít na Pardubické boudy a vodopád, ale vzhledem k nepřízni počasí jsme se chvíli dívali dalekohledem na Sněžku, a po venkovní svačině jsme spěchali do hotelu. Lesní cestou nás provázel kos horský na výukových a interaktivních tabulích. Procvičili jsme si prvouku, děti hlasitě četly a plnily úkoly. Když jsme se přiblížili na louku nad hotelem, počasí se umoudřilo. A tak jsme se ještě vydali na plošinu pro rogala. Cestou se děti seznámily s lapači na kůrovce. Viděli jsme krásné údolí, udělali jsme si fotografie na památku a při cestě zpátky jsme tiše vyhlíželi srnku. Celý den se nám vydařil a těšíme se na zítřejší celodenní výlet do Janských Lázní.
6. A Vycházka černohorskou divočinou. Přes hory a doly, okolo boudy nebo dvou, z kopce i do kopce, nehledě na déšť nebo žár slunce, 6.A statečně ušla celou naplánovanou trasu. Občasný nářek nad dalším (vždy naprosto nečekaným) kopcem byl více než vyvážen zaslouženým pocitem hrdosti nad dokončeným výšlapem. Unavené nožičky žáků pak po pár minutách odpočinku zázračně přestaly bolet a mezi svačinou a večeří zvládly fotbal, volejbal, vybíjenou a další odpočinkové aktivity. A protože jsme dnes obědvali v terénu, vydatnou večeři jsme si opravdu vychutnali. Spát jdeme příjemně unaveni a plni očekávání do dalšího dne.
6 .B Dnes dopoledne si postavila vlastní lesní vesničku, zahrála vlajky a odpoledne navštívila Krakonoše na Kolínské boudě, kde byla celá farma zvířátek, kterým jsme koupili i dobrůtky.
6. C. Na Stezce korunami stromů, cestou na stezku strmě dolů, cestou ze stezky strmě nahoru. Děti překonaly strach z výšek, a dokonce sebraly odvahu i na sjezd tobogánem.

sobota 20. 5.
3. B Sobotní odpolední výlet k Vysílači a následně k Černé Boudě. Nádherná příroda, úžasné počasí, dobrá zmrzlina, trampolína a zábava. Jako výsledek - veselé a šťastné děti a dobrý spánek.
3. C V sobotu ráno jsme se probudili do krásného dne. Po vydatné snídani jsme se těšili do Parku Kabinka, jenž se nachází u lanovky na Černé hoře. Počasí nám přálo. Děti se vyřádily na šlapacích kárách a zaskákaly si na bungee trampolíně. K obědu byl výborný guláš s knedlíky. Potom si děti odpočinuly při poledním klidu. Odpoledne jsme si také užili. Nedaleko lanovky se nachází rozhledna, jmenuje se Panorama. Odvážlivci vystoupali nahoru. Odtud jsme procházkou lesem došli k Televiznímu vysílači a cestou jsme objevili zbytky sněhu. Nakonec se děti proběhly po louce a čekala na nás večeře. K večeři bylo rizoto. Po večeři jsme se sešli v učebně a zapsali jsme do cestovatelských deníků zážitky. Celý den se nám moc vydařil. Nikdo nepláče.
6. B Dnešní výlet po okolí a na rozhlednu. Poslední sněhové koule letošní zimy.
6. C Túra na Modré skály ☺️ počasí perfektně vyšlo, děti do půli cesty neremcaly a teď nás čeká sprcha, rizoto k večeři a okamžitý spánek.

pátek 19. 5.
Po 15.30 jsme dorazili do Janských Lázní, přeložili zavazadla a vyjeli lanovkou na Černou horu. Jdeme se ubytovat a vybalit.