Fyzika 8. B
(Tematický plán zde )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plánované prověrky:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16. 4. 2024 právě probírané učivo: Tepelné stroje
- základní pojmy: jednoduché stroje, tepelné stroje, "století páry"
- k procvičení:
Jaké znáš jednoduché stroje?
Proč je člověk začal využívat?
Proč říkáme 18. století "století páry" ?
Co je to tepelný stroj?
Kde všude se "pára" využívala?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. 4. 2024 právě probírané učivo: Sublimace, desublimace. Souhrnné opakování - změny skupenství
- základní pojmy: sublimace, desublimace; viz níže
- k procvičení:
Charakterizuj sublimaci / desublimaci.
Uveď příklady z praxe.
viz níže
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. 4. 2024 právě probírané učivo: Var
- základní pojmy: var, teplota varu
- k procvičení:
Charakterizuj var.
Jak se nazývá teplota, při které nastává var kapaliny? Uveď příklad.
Na které fyzikální veličině závisí teplota varu?
Jak se mění teplota varu s tlakem? Uveď příklady z praxe.
Při jaké teplotě se bude vařit voda ve vysokých horách, při vyšší či nižší než 100 st. C? Zdůvodni.
http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mf_teplota_varu&l=cz
http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mf_teplota_varu_vyska&l=cz
(zdroj: RNDr. Vladimír Vaščák - www.vascak.cz)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
26. 3. 2024 právě probírané učivo: Vypařování, kapalnění
- základní pojmy: vypařování, kapalnění
- k procvičení:
Charakterizuj vypařování / kapalnění.
Kdy (za jakých podmínek) dochází k vypařování?
Na jakých 4 parametrech závisí intenzita vypařování? Uveď příklady z praxe.
Doplň větu: "Čím je vyšší teplota, tím je vypařování ... ."
Doplň větu: "Čím je větší plocha, tím je vypařování ... ."
Doplň větu: "Pokud při vypařování vzniklou páru odvětráváme, je vypařování ... ."
Doplň větu: "Vypařování závisí dále na ... ... ."
Co je to kondenzace?
Kdy dochází ke kapalnění (vodní páry)?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19. 3. 2024 právě probírané učivo: Tání, tuhnutí - zajímavosti
- základní pojmy: tání, tuhnutí, teplota tání (tuhnutí), regelace ledu, anomálie vody
- k procvičení:
Charakterizuj tání / tuhnutí.
Která fyzikální veličina ovlivňuje teplotu tání?
Vysvětli na příkladu u železa x ledu.
Čemu říkáme regelace ledu? Popiš.
Jak se změní objem roztaveného železa po jeho ztuhnutí?
Jak se změní objem vody při její přeměně na led?
Uveď příklady z praxe.
Vysvětli význam slova anomálie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12. 3. 2024 právě probírané učivo: Změny skupenství. Tání, tuhnutí
- základní pojmy: skupenství látek, pevná látka, kapalná l., plynná l.; tání, tuhnutí, teplota tání
- k procvičení:
Jmenuj 3 různá skupenství látky.
Charakterizuj pevné, kapalné, plynné látky z pohledu uspořádání, vzdálenosti částic.
Jmenuj jednu z podmínek, kdy dojde ke změně skupenství, např. u vody.
Jmenuj některé z názvů označující změny skupenství (např. led - voda, voda - led, ...).
Charakterizuj tání / tuhnutí.
Kdy (za jakých podmínek) dochází k tání / tuhnutí látky?
K čemu dochází během této změny "uvnitř" látky?
Jak se nazývá teplota, při které nastává tání / tuhnutí látky?
Uveď hodnoty teploty tání u 3 látek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. 3. 2024 právě probírané učivo: Souhrnné opakování - teplo, výpočet tepla
- základní pojmy: viz níže
- k procvičení: viz níže
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
27. 2. 2024 právě probírané učivo: Výpočet tepla - příklady
- základní pojmy: teplo, měrná tepelná kapacita
- k procvičení:
Co je to teplo?
Co udává měrná tepelná kapacita?
Jak vypočítáme teplo potřebné pro ohřátí (ochlazení) tělesa?
Kolik tepla musíme dodat 800 g vody o teplotě 15 OC, aby se ohřála na 100 OC?
Kolik tepla musíme odebrat železnému závaží o hmotnosti 1 kg, aby se jeho teplota snížila o 20 OC?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20. 2. 2024 právě probírané učivo: Teplo
- základní pojmy: teplo, měrná tepelná kapacita
- k procvičení:
Co je to teplo? (Co udává teplota?)
Jakou značku a jednotku má teplo? (Jakou značku a jednotku má teplota?)
Na jakých parametrech tělesa závisí množství tepla, které těleso odevzdá x přijme při t.v.?
Co udává měrná tepelná kapacita?
Uveď hodnotu měrné tepelné kapacity vody.
Kolik tepla musíme dodat 1 kg vody, aby se ohřál o 10 OC?
Kde najdeme hodnoty c dalších látek?
Jak vypočítáme teplo potřebné pro ohřátí (ochlazení) tělesa?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. 2. 2024 právě probírané učivo: Shrnutí - vnitřní energie, tepelná výměna
- základní pojmy: viz níže
- k procvičení: viz níže
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23., 30. 1. 2024 právě probírané učivo: Tepelná výměna
- základní pojmy: tepelná výměna, t. v. vedením, tepelný vodič, tepelný izolant,
t. v. prouděním, t. v. zářením
- k procvičení:
Co je to tepelná výměna?
Kdy probíhá tepelná výměna?
Jakými 3 způsoby může tepelná výměna probíhat?
Charakterizuj tepelnou výměnu vedením. Uveď 3 příklady.
Charakterizuj tepelný vodič, uveď příklad.
Charakterizuj tepelný izolant, uveď příklad.
Charakterizuj tepelnou výměnu prouděním. Uveď příklad.
Charakterizuj tepelnou výměnu zářením. Uveď příklad.
Na kterých 3 parametrech závisí intenzita t. v. zářením?
Popiš na konkrétních příkladech.
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_vedeni_energie&l=cz
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_proudeni_energie&l=cz
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_zareni_energie&l=cz
(zdroj: RNDr. Vladimír Vaščák - www.vascak.cz)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9., 16. 1. 2024 právě probírané učivo: Vnitřní energie
- základní pojmy: atomy, molekuly, Brownův pohyb, difúze, vnitřní energie;
změna vnitřní energie
- k procvičení:
Co tvoří každou látku?
Charakterizuj dvěma přívlastky pohyb atomů.
Na čem závisí rychlost pohybu atomů, molekul?
Které 2 jevy potvrzují neustálý neuspořádaný pohyb atomů?
Charakterizuj Brownův pohyb.
Charakterizuj difúzi.
Uveď příklad difúze.
Charakterizuj vnitřní energii.
Co tvoří celkovou vnitřní energii tělesa?
Jaký je důvod pohybové / polohové energie částic?
Jak závisí vnitřní energie tělesa na jeho teplotě?
Jakými 2 způsoby lze změnit vnitřní energii tělesa?
Uveď 3 příklady změny vnitřní energie deformací tělesa.
Uveď 3 příklady změny vnitřní energie tepelnou výměnou.
Čemu říkáme tepelná výměna?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12., 19. 12. 2023 právě probírané učivo: Shrnutí - mechanická energie
- základní pojmy: viz níže
- k procvičení: viz níže
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. 12. 2023 právě probírané učivo: Mechanická energie - polohová energie.
Vzájemná přeměna Ek na Ep
- základní pojmy: pohybová energie, polohová energie, vzájemná přeměna Ek a Ep
- k procvičení:
Jakou značku / jednotku má mechanická energie?
Jmenuj 2 druhy mechanické energie.
Kdy má těleso polohou energii? Uveď příklady.
Uveď značku / jednotku polohové energie.
Na kterých dvou fyzikálních veličinách závisí polohová energie tíhová?
Jak se vypočítá polohová energie tíhová?
Jakou polohovou energii má letadlo o hmotnosti 0,5 t ve výšce 1 km nad zemí?
Jmenuj další druhy polohové energie, uveď příklady.
Popiš na příkladu vzájemnou přeměnu Ek na Ep a naopak.
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mech_zze&l=cz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
28. 11. 2023 právě probírané učivo: Mechanická energie
- základní pojmy: pohybová energie, polohová energie
- k procvičení:
Jakou značku / jednotku má mechanická energie?
Jmenuj 2 druhy mechanické energie.
Jaká tělesa mají pohybovou energii? Uveď příklady.
Uveď značku / jednotku pohybové energie.
Na kterých dvou fyzikálních veličinách závisí pohybová energie?
Pokud těleso zvětší svoji rychlost, jak se změní pohybová energie?
Těleso s větší hmotností má větší nebo menší pohybovou energii?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21. 11. 2023 právě probírané učivo: Shrnutí - práce, výkon, účinnost
- základní pojmy: viz níže
- k procvičení: viz níže
https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/fyzika?tema=prace-vykon-energie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14. 11. 2023 právě probírané učivo: Účinnost
- základní pojmy: účinnost, perpetuum mobile
- k procvičení:
Uveď synonymum ke slovu účinnost.
Co charakterizuje účinnost?
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na žárovce.
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na parním stroji.
Jakou účinnost má parní stroj, spalovací motor v autě, elektromotor.
Čemu říkáme perpetuum mobile?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
31. 10., 7. 11. 2023 právě probírané učivo: Výkon
- základní pojmy: mechanická práce, výkon, J. Watt
- k procvičení:
Co určuje (popisuje) fyzikální veličina výkon?
Jak se výkon značí, jakou má jednotku?
Jak vypočítáme výkon?
Převeď: 50 kW = W, 3 MW = W .
Uveď výkon některých zářízení (motocykl, osobní auto, ...).
Jaký je výkon elektromotoru domácího spotřebiče, který za 5 minut vykoná práci 90 kJ ?
Jaký výkon má osobní auto, které má při rychlosti 72 km/h tažnou sílu motoru 3 kN ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10., 17., 24. 10. 2023 právě probírané učivo: Kladky
- základní pojmy: jednoduché stroje, pevná x volná kladka, kladkostroj
- k procvičení:
Jmenuj některé jednoduché stroje.
Proč je pro člověka výhodné používat jednoduché stroje?
Jak je to s velikostí práce při použití jednoduchého stroje?
Nakresli pevnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití pevné kladky?
Nakresli volnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití volné kladky?
Nakresli jednoduchý kladkostroj (v činnosti).
Vysvětli jeho využití.
Kde všude najdeme (využívají se) kladky a kladkostroje?
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mech_kladky&l=cz
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mech_kladkostroj&l=cz
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. 10. 2023 právě probírané učivo: Mechanická práce
- základní pojmy: práce, síla, dráha, mechanická práce, J. P. Joule
- k procvičení:
Co si představuješ pod pojmem práce?
S jakými fyzikálními veličinami je spojena?
Jak vypočítáme mechanickou práci?
Jakou jednotku má práce?
Převeď: 30 kJ = J, 700 J = kJ, 2,5 MJ = J .
Jakou práci vykonáme, táhneme-li vozík silou 120 N po dráze 5 m ?
Jakou práci vykonáme, zvedneme-li tašku o hmotnosti 3 kg do výšky 120 cm ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19., 26. 9. 2023 právě probírané učivo: Opakování - fyzikální veličiny, převody jednotek
- základní pojmy: fyzikální veličina, značka, jednotka
délka - metr, hmotnost - kilogram, čas - sekunda
- k procvičení:
K čemu nám slouží fyzikální veličiny?
Co má každá fyzikální veličina?
Jakými dvěma způsoby můžeme určit hodnotu fyzikální veličiny?
Jmenuj fyzikální veličiny, s kterými jsme se dosud setkali. Uveď u každé značku a jednotku.
Jakou značku má fyzikální veličina: délka, obsah plochy, objem, hmotnost, čas?
Uveď některé z jednotek: délky, obsahu plochy, objemu, hmotnosti, času.
Převeď: 120 mm = cm, 0,3 km = m, 5,6 dm = cm, 60 cm = m, 3 dm = mm .
Převeď: 200 000 cm2 = m2, 0,5 dm2 = cm2, 7,2 m2 = dm2, 300 000 m2 = km2 .
Převeď: 200 000 cm3 = m3, 0,5 dm3 = cm3, 800 ml = l, 0,7 dm3 = l, 400 cm3 = ml .
Převeď: 20 000 kg = t, 0,5 kg = g, 800 mg = g, 0,7 q = kg, 400 g = kg .
Převeď: 1,5 h = min, 120 s = min, 0,2 h = min, 1,4 min = s, 72 s = min .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12. 9. 2023 právě probírané učivo: Úvodní hodina
- základní pojmy: fyzika, práce, energie, teplo, změny skupenství, akustika
bezpečnost práce v pracovně fyziky
- k procvičení:
Čím se zabývá fyzika?
Jaké její obory jste doposud v hodinách fyziky prošli?
Jmenuj 5 základních pravidel chování v pracovně fyziky.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RYCHLÝ KONTAKT
Základní škola, Praha 10, Břečťanová 2919/6, příspěvková organizace
Břečťanová 2919/6
106 00 Praha 10
IČO: 47611871
IZO: 047611871
DIČ: neplátce
č.ú.: 2000742329/0800
tel.: +420 272 651 133
e-mail: skola@zsbrectanova.cz
datová schránka: is6xmbd
Kalendář akcí
-
22. 4. - 26. 4. ŠVP Doksy
4. A, 4. B, 5. C - 23. 4. Knihovna Zahradní město, 1. A
- 23. 4. Divadlo U Hasičů, 2. C
-
23. 4. Třídní schůzky
17.30 1.stupeň, 18.00 2. stupeň - 24. 4. Malá vodní elektrárna Hradec Králové, 9. A, 9. B
- 24. 4. Solná jeskyně, 5. odděl. ŠD
- 25. 4. Spalovna ZEVO, 8. třídy
-
25. 4. Primární prevence
5. A, 6. A -
25. 4. Odpoledne s chemií
1.,2. odděl. ŠD - 26. 4. Toulcův dvůr, 3. B
- 26. 4. Muzeum Lega, 5. odděl. ŠD
- 29. 4. Požární prevence, 7. C
- 29. 4. První pomoc, 5. C
-
30. 4. Kino Hostivař
4. A, 5. třídy - 30. 4. Čarodějnice, 5. A, 5. B
- 7. 6. ředitelské volno (volby do EP)
-
každé úterý 14.00 - 15.00
otevřena žákovská knihovna a pracovna informatiky (pavilon E 1. patro)
-
každou středu 13.30 - 14.00
konzultace pro žáky 1. stupně
-
každou středu 14.00 - 14.30
konzultace pro žáky 2. stupně