Fyzika 8. B


(Tematický plán  zde  )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plánované prověrky

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16. 4. 2024 právě probírané učivo: Tepelné stroje

   - základní pojmy: jednoduché stroje, tepelné stroje, "století páry"

   - k procvičení:
Jaké znáš jednoduché stroje?
Proč je člověk začal využívat?
Proč říkáme 18. století "století páry" ?
Co je to tepelný stroj?
Kde všude se "pára" využívala?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. 4. 2024 právě probírané učivo:  Sublimace, desublimace. Souhrnné opakování - změny skupenství

   - základní pojmy: sublimace, desublimace; viz níže

   - k procvičení:
Charakterizuj sublimaci / desublimaci.
Uveď příklady z praxe.

viz níže

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. 4. 2024 právě probírané učivo:  Var

   - základní pojmy: var, teplota varu

   - k procvičení:
Charakterizuj var.
Jak se nazývá teplota, při které nastává var kapaliny? Uveď příklad.
Na které fyzikální veličině závisí teplota varu?
Jak se mění teplota varu s tlakem? Uveď příklady z praxe.
Při jaké teplotě se bude vařit voda ve vysokých horách, při vyšší či nižší než 100 st. C? Zdůvodni.

http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mf_teplota_varu&l=cz
http://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mf_teplota_varu_vyska&l=cz
(zdroj: RNDr. Vladimír Vaščák - www.vascak.cz)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26. 3. 2024 právě probírané učivo: Vypařování, kapalnění

   - základní pojmy: vypařování, kapalnění

   - k procvičení:
Charakterizuj vypařování / kapalnění.
Kdy (za jakých podmínek) dochází k vypařování?
Na jakých 4 parametrech závisí intenzita vypařování? Uveď příklady z praxe.
Doplň větu: "Čím je vyšší teplota, tím je vypařování ... ."
Doplň větu: "Čím je větší plocha, tím je vypařování ... ."
Doplň větu: "Pokud při vypařování vzniklou páru odvětráváme, je vypařování ... ."
Doplň větu: "Vypařování závisí dále na ... ... ."
Co je to kondenzace?
Kdy dochází ke kapalnění (vodní páry)?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19. 3. 2024 právě probírané učivo: Tání, tuhnutí - zajímavosti

   - základní pojmy: tání, tuhnutí, teplota tání (tuhnutí), regelace ledu, anomálie vody

   - k procvičení:
Charakterizuj tání / tuhnutí.
Která fyzikální veličina ovlivňuje teplotu tání?
Vysvětli na příkladu u železa x ledu.
Čemu říkáme regelace ledu? Popiš.
Jak se změní objem roztaveného železa po jeho ztuhnutí?
Jak se změní objem vody při její přeměně na led?
Uveď příklady z praxe.
Vysvětli význam slova anomálie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12. 3. 2024 právě probírané učivo: Změny skupenství. Tání, tuhnutí

   - základní pojmy: skupenství látek, pevná látka, kapalná l., plynná l.; tání, tuhnutí, teplota tání

   - k procvičení:
Jmenuj 3 různá skupenství látky.
Charakterizuj pevné, kapalné, plynné látky z pohledu uspořádání, vzdálenosti částic.
Jmenuj jednu z podmínek, kdy dojde ke změně skupenství, např. u vody.
Jmenuj některé z názvů označující změny skupenství (např. led - voda, voda - led, ...).
Charakterizuj tání / tuhnutí.
Kdy (za jakých podmínek) dochází k tání / tuhnutí látky?
K čemu dochází během této změny "uvnitř" látky?
Jak se nazývá teplota, při které nastává tání / tuhnutí látky?
Uveď hodnoty teploty tání u 3 látek.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. 3. 2024 právě probírané učivo: Souhrnné opakování - teplo, výpočet tepla

    - základní pojmy: viz níže

    - k procvičení: viz níže

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27. 2. 2024 právě probírané učivo: Výpočet tepla - příklady

   - základní pojmy: teplo, měrná tepelná kapacita

   - k procvičení:
Co je to teplo?
Co udává měrná tepelná kapacita?
Jak vypočítáme teplo potřebné pro ohřátí (ochlazení) tělesa?
Kolik tepla musíme dodat 800 g vody o teplotě 15 OC, aby se ohřála na 100 OC?
Kolik tepla musíme odebrat železnému závaží o hmotnosti 1 kg, aby se jeho teplota snížila o 20 OC?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20. 2. 2024 právě probírané učivo: Teplo

   - základní pojmy: teplo, měrná tepelná kapacita

   - k procvičení:
Co je to teplo? (Co udává teplota?)
Jakou značku a jednotku má teplo? (Jakou značku a jednotku má teplota?)
Na jakých parametrech tělesa závisí množství tepla, které těleso odevzdá x přijme při t.v.?
Co udává měrná tepelná kapacita?
Uveď hodnotu měrné tepelné kapacity vody.
Kolik tepla musíme dodat 1 kg vody, aby se ohřál o 10 OC?
Kde najdeme hodnoty c dalších látek?
Jak vypočítáme teplo potřebné pro ohřátí (ochlazení) tělesa?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. 2. 2024 právě probírané učivo: Shrnutí - vnitřní energie, tepelná výměna

   - základní pojmy: viz níže

   - k procvičení: viz níže

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23., 30. 1. 2024 právě probírané učivo: Tepelná výměna

   - základní pojmy: tepelná výměna, t. v. vedením, tepelný vodič, tepelný izolant,
                                  t. v. prouděním, t. v. zářením

   - k procvičení:
Co je to tepelná výměna?
Kdy probíhá tepelná výměna?
Jakými 3 způsoby může tepelná výměna probíhat?
Charakterizuj tepelnou výměnu vedením. Uveď 3 příklady.
Charakterizuj tepelný vodič, uveď příklad.
Charakterizuj tepelný izolant, uveď příklad.
Charakterizuj tepelnou výměnu prouděním. Uveď příklad.
Charakterizuj tepelnou výměnu zářením. Uveď příklad.
Na kterých 3 parametrech závisí intenzita t. v. zářením?
Popiš na konkrétních příkladech.

https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_vedeni_energie&l=cz
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_proudeni_energie&l=cz
https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mf_zareni_energie&l=cz
(zdroj: RNDr. Vladimír Vaščák - www.vascak.cz)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9., 16. 1. 2024 právě probírané učivo: Vnitřní energie

   - základní pojmy: atomy, molekuly, Brownův pohyb, difúze, vnitřní energie;
                                  změna vnitřní energie

   - k procvičení:
Co tvoří každou látku?
Charakterizuj dvěma přívlastky pohyb atomů.
Na čem závisí rychlost pohybu atomů, molekul?
Které 2 jevy potvrzují neustálý neuspořádaný pohyb atomů?
Charakterizuj Brownův pohyb.
Charakterizuj difúzi.
Uveď příklad difúze.
Charakterizuj vnitřní energii.
Co tvoří celkovou vnitřní energii tělesa?
Jaký je důvod pohybové / polohové energie částic?
Jak závisí vnitřní energie tělesa na jeho teplotě?
Jakými 2 způsoby lze změnit vnitřní energii tělesa?
Uveď 3 příklady změny vnitřní energie deformací tělesa.
Uveď 3 příklady změny vnitřní energie tepelnou výměnou.
Čemu říkáme tepelná výměna?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12., 19. 12. 2023 právě probírané učivo: Shrnutí - mechanická energie

   - základní pojmy: viz níže

   - k procvičení: viz níže


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. 12. 2023 právě probírané učivo: Mechanická energie - polohová energie. 
                                                              Vzájemná přeměna Ek na Ep

   - základní pojmy: pohybová energie, polohová energie, vzájemná přeměna Ek a E

   - k procvičení:
Jakou značku / jednotku má mechanická energie?
Jmenuj 2 druhy mechanické energie.
Kdy má těleso polohou energii? Uveď příklady.
Uveď značku / jednotku polohové energie.
Na kterých dvou fyzikálních veličinách závisí polohová energie tíhová?
Jak se vypočítá polohová energie tíhová?
Jakou polohovou energii má letadlo o hmotnosti 0,5 t ve výšce 1 km nad zemí?
Jmenuj další druhy polohové energie, uveď příklady.
Popiš na příkladu vzájemnou přeměnu Ena Ea naopak.

https://vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?f=mech_zze&l=cz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28. 11. 2023 právě probírané učivo: Mechanická energie

   - základní pojmy: pohybová energie, polohová energie

   - k procvičení:
Jakou značku / jednotku má mechanická energie?
Jmenuj 2 druhy mechanické energie.
Jaká tělesa mají pohybovou energii? Uveď příklady.
Uveď značku / jednotku pohybové energie.
Na kterých dvou fyzikálních veličinách závisí pohybová energie?
Pokud těleso zvětší svoji rychlost, jak se změní pohybová energie?
Těleso s větší hmotností má větší nebo menší pohybovou energii?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

21. 11. 2023 právě probírané učivo: Shrnutí - práce, výkon, účinnost

   - základní pojmy: viz níže

   - k procvičení: viz níže

https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/fyzika?tema=prace-vykon-energie

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14. 11. 2023 právě probírané učivo: Účinnost

   - základní pojmy: účinnost, perpetuum mobile

   - k procvičení:
Uveď synonymum ke slovu účinnost.
Co charakterizuje účinnost?
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na žárovce.
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na parním stroji.
Jakou účinnost má parní stroj, spalovací motor v autě, elektromotor.
Čemu říkáme perpetuum mobile?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31. 10., 7. 11. 2023 právě probírané učivo: Výkon

   - základní pojmy: mechanická práce, výkon, J. Watt

   - k procvičení:
Co určuje (popisuje) fyzikální veličina výkon?
Jak se výkon značí, jakou má jednotku?
Jak vypočítáme výkon?
Převeď: 50 kW = W, 3 MW = W .
Uveď výkon některých zářízení (motocykl, osobní auto, ...).
Jaký je výkon elektromotoru domácího spotřebiče, který za 5 minut vykoná práci 90 kJ ?
Jaký výkon má osobní auto, které má při rychlosti 72 km/h tažnou sílu motoru 3 kN ?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10., 17., 24. 10. 2023 právě probírané učivo: Kladky

   - základní pojmy: jednoduché stroje, pevná x volná kladka, kladkostroj

   - k procvičení:
Jmenuj některé jednoduché stroje.
Proč je pro člověka výhodné používat jednoduché stroje?
Jak je to s velikostí práce při použití jednoduchého stroje?
Nakresli pevnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití pevné kladky?
Nakresli volnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití volné kladky?
Nakresli jednoduchý kladkostroj (v činnosti).
Vysvětli jeho využití.
Kde všude najdeme (využívají se) kladky a kladkostroje?

https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mech_kladky&l=cz
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mech_kladkostroj&l=cz

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. 10. 2023 právě probírané učivo: Mechanická práce

   - základní pojmy: práce, síla, dráha, mechanická práce, J. P. Joule

   - k procvičení:
Co si představuješ pod pojmem práce?
S jakými fyzikálními veličinami je spojena?
Jak vypočítáme mechanickou práci?
Jakou jednotku má práce?
Převeď: 30 kJ = J, 700 J = kJ, 2,5 MJ = J .
Jakou práci vykonáme, táhneme-li vozík silou 120 N po dráze 5 m ?
Jakou práci vykonáme, zvedneme-li tašku o hmotnosti 3 kg do výšky 120 cm ?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19., 26. 9. 2023 právě probírané učivo: Opakování - fyzikální veličiny, převody jednotek 

   - základní pojmy: fyzikální veličina, značka, jednotka
                                  délka - metr, hmotnost - kilogram, čas - sekunda

   - k procvičení:
K čemu nám slouží fyzikální veličiny?
Co má každá fyzikální veličina?
Jakými dvěma způsoby můžeme určit hodnotu fyzikální veličiny?
Jmenuj fyzikální veličiny, s kterými jsme se dosud setkali. Uveď u každé značku a jednotku.
Jakou značku má fyzikální veličina: délka, obsah plochy, objem, hmotnost, čas?
Uveď některé z jednotek: délky, obsahu plochy, objemu, hmotnosti, času.

Převeď: 120 mm = cm, 0,3 km = m, 5,6 dm = cm, 60 cm = m, 3 dm = mm .
Převeď: 200 000 cm2 = m2, 0,5 dm2 = cm2, 7,2 m2 = dm2, 300 000 m2 = km2 .
Převeď: 200 000 cm3 = m3, 0,5 dm3 = cm3, 800 ml = l, 0,7 dm3 = l, 400 cm3 = ml .
Převeď: 20 000 kg = t, 0,5 kg = g, 800 mg = g, 0,7 q = kg, 400 g = kg .
Převeď: 1,5 h = min, 120 s = min, 0,2 h = min, 1,4 min = s, 72 s = min .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12. 9. 2023 právě probírané učivo: Úvodní hodina

    - základní pojmy: fyzika, práce, energie, teplo, změny skupenství, akustika
                                   bezpečnost práce v pracovně fyziky

    - k procvičení:
Čím se zabývá fyzika?
Jaké její obory jste doposud v hodinách fyziky prošli?
Jmenuj 5 základních pravidel chování v pracovně fyziky.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------